Dag två är avklarad...

God kväll!

Andra dagen på VFU:n är avklarad och idag kändes det faktiskt mycket roligare än igår. Det roliga är ju att jag nu helt plötsligt har blivit F-2 lärare. Alltså, förskoleklass upp till årskurs 2. Men mest är jag med sexåringarna men har även ansvar för 7-8 åringarna under vissa tillfällen på dagen.
Dagarna hittils har bestått nästan enbart av konfliktlösningar. Barnen kommer fram en efter en och säger ungefär:  " fröken, han härmar mig", "fröken, hon petar på mig" eller "fröken, han spottar på mig".
Ja, så ser det ungefär ut.
Men jag är faktiskt överaskad. Jag trodde inte att jag skulle få ut så mycket av att vara i en förskoleklass men herregud va fel jag hade. Här kan man ju verkligen komunicera med barnen på ett djupare plan och få sådana klockrena svar som inte en annan ens hade tänkt på. 

I barnens matsal är det buffé och det tycker jag är helt fantastikt. Det borde införa det på alla förskolor också enligt mig, med tanke på ljudnivån som är vid matbordet på en förskola.

Jag kan nog erkänna att man i en förskoleklass kan fokusera mer på de pedagogiska. Eftersom barnen tar så mycket ansvar själv och klarar det mesta själv så kan man som pedagog lägga mycket energi på just det pedagogiska i verksamheten.

Sen är det ju helt underbart när det är en mångkulturell skola. Trodde ärligt inte att jag skulle säga så men herregud va man får lära sig saker alltså! :)

Nu ska Devin i säng...Ciao!


Kommentarer
Postat av: Caroline

Hahaha du har väl inte hamant på Norrtull? :P

2009-09-23 @ 16:27:50
URL: http://petterssoncaroline.blogg.se/
Postat av: Therese

Jo för fan :) Det är jävligt nice lär jag säga. Vem var det du va med där?

2009-09-23 @ 19:18:57
URL: http://thessangruvman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0