Funäsdalen

På vägen ner i måndags höll vi på att dö när temperaturen mätte -21 grader i Funäsdalen. Jag trodde jag skulle frysa ihjäl när jag sprang ut från bilen och in i affären för att handla lite. Men som tur va så var det normala minusgrader 2 mil längre bort där vi skulle bo.
Det tog ungefär 5 timmar att åka upp dit och jag tyckte Devin skötte sig exemplariskt:) Jag måste även tacka Devins mormor och morfar för den ultimata julklappen som vi har använt flitigt på både resan dit och hem. Jag talar om en bärbar DVD som Devin älskar...
För nu kan han ju titta på Mora träsk och Tåget Thomas vart han än är :)



 

****************

När vi väl kom fram till stugan möttes vi av Hanna, Erik, Micke och Anna. Dom hade åkt dit dagen innan.
Så första kvällen vart det bara att vi tog det lugnt framför teven med nån öl.

 

*****************
På tisdagen vaknade vi nästan före Devin. Han var förmodligen trött eftersom han vaknat och bökat och inte vela somna om när vi skulle lägga oss på kvällen.
Jag, Devin, Roger, Micke och Anna kom överens om att vi skulle testa det alpina utbudet. Hanna och Erik vela hellre åka skoter så vi andra tog vår utrusting och begav oss mot backen. Jag och Roger börja åka några åk medans Anna och Micke lekte med Devin. Sen vela Micke åka lite så han tog mina skidor och då gick jag, Anna och Devin och fika lite. Efter fikat var det min och Annas tur att åka. Anna väntar ju barn så det va in läge att åka tusen åk för hennes del så vi åkte ner igen efter några åk och drack varm choklad:) Sen åkte jag och Roger några sista åk innan det var dax att återvända hemåt.

På kvällen var vi ut och käka pizza buffé.

  
  


  



*******************

Onsdag och nyårsafton. Det blåste orkan vindar på natten men när vi vaknade så hade det lugnat ner sig och det var bara lite, lite kräksnöa som var kvar.
Vi beslutade oss för att ta en skotertur så vi lunch tid började vi åka. Jag, Anna och Devin på ena skotern och Micke och Rogga på den andra. Vi hann åka i ungefär 10 min innan Devin somna på skotern. Jag ljuger alltså inte, pojken somna medans vi åkte. Det är ju inte de svagaste ljudet som kommer från en skoter men han somna endå. Han vakna dock när vi stannade en stund för att vila armar och ben och sen så va han vaken och tyckte de va skit roligt att åka :) Lite jobbigt när det guppar så hemskt för hans lilla huvud orkar inte riktigt med hjälmen hur länge som hellst.

På kvällen bjöd Gordon Ramsey (Micke) på mat. Mycket gott. Det vart även en hel del öl, vin, skumpa och min special shot (som jag för övrigt har fått "receptet" på av Sofia och Landell) som var väldigt uppskattad.
Det annordnades också en massa musikquiz:ar som också var roliga.

  
  


  
  
 


******************

Det vart ganska sent som vi la oss men inte brydde sig Devin om de utan han vakna som vanligt runt 07.30 snåret. Så jag var konstigt nog piggast (förmodligen fortfarande full) och fick då den äran att kliva upp med honom. De andra behagade att kliva upp när klockan närmade sig 12 tiden så då fick jag äntligen vila lite till.
Hälften av gänget åkte hem efter de piggnat på sig. Vi andra slappade nästan hela dagen förutom på eftermiddagen då Devvan vart oerhört rastlös av att bara sitta inne, så vi tog en liten kvällstur på skotrarna. Devin tyckte det va lika roligt även denna gång.
Sen tittade jag och Anna på VS fashion show och sedan vart det Trivial fram tills 2 på natten då vi nästan däckade av utmattning. hahah

 


***************
Igår, fredag åkte vi hemmåt. Jag hörde att det var en trafikolycka på den vägen vi åkte på, bara några minuter efter att vi passerat där, och det va absolut inte så konsigt för det var kräksnöa av högsta rang och samtidigt mycket trafik och galna stockholmare som skulle köra om. Jag trodde själv att jag skulle stryka med där några gånger..



Men vi är hemma och nu ser vi fram emot Vemdals resan som kommer bli minst lika rolig:) Då kommer Devin att vara hos mormor och morfar och mysa medans vi sitter på afterskin med en kall lapin i handen :)

Och idag har vi varit och fikat med Sofia och Landell. Trevligt trevligt..

Hej så länge






Kommentarer
Postat av: Caroline Pettersson

Hahaha.. nej, det hade jag missat.. Brorsan var anti mot märket, men jag tyckte att den var snygg.. Men tur att jag inte beställde en endårå, för jag vill itne ha med kardborrband.. :)

2009-01-04 @ 23:08:07
URL: http://petterssoncaroline.blogg.se/
Postat av: Ingela Draegert

åhh va härligt ni värka haft de, vi brukat åka dit varje år å åka skoter.. ska väl dit i mars nu här längtar som en tok. vart sov ni???

2009-01-14 @ 09:42:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0