Förlossningsberättelse

För den som är intresserad :P

070808

Klockan 05.45 ligger jag i sängen för jag inte kunna sova. Då hör jag ett klick från magen och vattnet börja sippra. Jag skriker till roger och jag springer in till toa. Sitter där en stund medans roger springer runt som en skållad råtta och vet inte vart han ska ta vägen. Vi ringer till förlossningen och dom tycker vi ska avvakta tills värkarna sätter igång och att vi ska äta en rejäl frukost och försöka vila så mycket som möjligt. Så jag sätter mig och äter och börjar redan då känna av lite värkar. Dom är ganska täta, 3-4 min men varar inte längre än 30 sek varje gång. Så vi går och lägger och oss vilar lite och roger börjar genast dra timmerstockar medans jag ligger och har ont:) klockan går och vi ca 10 tiden är de fortfarande 3 min mellan dom men nu börjar dom hålla i i ca 45 sek.

Kl 11 ringer vi till förlossningen för då är de 3min mellan värkar men då håller dom i sig lite mer än 1 min.

Kl 11.40 kommer vi till Hudik och får då sitta i korridoren och vänta.

Kl 12.00 får vi komma in och göra en ctg-kurva. Värkarn är lika täta som förut men bara starkare och starkare.

I en jävla timme får vi ligga där innan vi får komma in på ett rum. Då kommer de in en bm och frågar va jag vill ha för mat och va jag inte tål att äta osv. MAT???!!! Vem fan tänker på mat nu!!!!??

Jag säger att jag har så förbannat ont i ryggen och hon säger att hon ska hämta en vetekudde åt mig. Hade inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att de skulle göra så förbannat ont i ryggen. De va nå helt sjukt alltså. Trodde man skulle känna av värkarna mer på "framsidan" ja.

Värkarna va täta och långa.

De komemr in en bm och jag frågar varför kan dom inte titta hur mycket jag är öppen. Men de kunna dom inte för att eftersom de va vattnet som hade gått så är de inte så bra att först en är där och kollar också sen en annan lite senare pga infektionsrisken.

Men hon förklarar att kl 14 byter de skiftlag där och dååå kan dom kolla hur mkt jag är öppen. Då va kl typ 13.15.

Så jag frågar när fan jag ska få börja använda lustgasen. "jaa, men vill du använda den ska jag tala om hur man gör".

Så jag börjar med den då och värkarna är så jävla täta och gör så förbannat ont. Lustgasen va ju bra och ha till viss del tyckte ja, man koncentrera ju sig på andingen i den där masken när man hade värkar men jag vette fan om den hjälpte så mycket mot smärtan.

Kl 13.40 frågar jag roger hur mycket kl är och undrar när fan de där nya skiftlaget ska komma. Då alldeles efter de får jag ett par rejäla värkar och tillslut känns de som om jag skulle vela krysta. Jag säger åt roger ich larma och då kommer en bm in och jag talar om att de känns som jag vill krysta och att nu lär hon tvunget titta hur mycket jag va öppen.

13.45 kolla hon hur mkt öppen jag var och då va jag öppen 8-9 cm. Sen satte hon nå grej på bäbisens huvud och in kom de fler människor i rummet.

Jag vela krysta i varje värk jag hade nu.

De va folk överallt runt omkring mig kommer jag ihåg och dom säger åt mig att andas i lustgasen.

Sen helt plötsligt hör jag dom prata om sugklocka eller snitt. Och jag säger utan att jag ens vet va dom pratar om att dom får hellre snitta mig än att ta bäbisen med sugklocka. Så sa jag nog bara för jag hade så förbannat ont och vela bara få de överstökat.

Så hipp som happ vart alla jätte stressade och jag mer och mer hysterisk och vifta med armarna och mumla och skrek om vartannat.

Så sen rusar dom iväg med sängen med mig i och roger springande efteråt. Dom springer och springer in hissar och i korridorer och sen hör jag "här får du stanna" och roger stannar där och jag forsätter in i ett rum med säkert 15 st grönklädda människor. Känndes som om dom va så många iaf. Ett, två, tre, lyft hör jag och sen ser jag en gubbe som säger nu får du sova lite och sen sover jag. Då va kl ca 14.00.

14.10 föddes Devin. 3785g och 51cm.

Sen vakna jag upp kl 16 nere på operation att dom tog massa prover på mig. Dom tala om för mig att vi fått en son och att allt va bra.

En halvtimme senare kommer Roger ner med vår älskade Devin.

Den vackraste och absolut underbaraste bäbisen i hela världen.
 


Kommentarer
Postat av: Sunshine

Vilken sötnos!! :)

2007-08-14 @ 12:21:48
URL: http://marysunshineconsolate.blogg.se
Postat av: Emma

Grattis! :)

2007-08-14 @ 17:10:14
URL: http://emmaso.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0